joi, 26 mai 2011

Ajutor pentru adulții de mâine

Nu sunt o cititoare înfocată de cărți despre cum se cresc copiii. Pentru că nu cred în rețete pe tema asta, nici măcar atunci când vin de la așa-ziși specialiști. Cele câteva care mi-au trecut prin mâini m-au făcut să port discuții imaginare în contradictoriu cu autorii lor. Concret, din tot ce am citit, am reținut un singur sfat util, respectiv acela de a-l ruga pe copil să ia din raft obiectele pe care i le arăți tu și să le pună în cărucior, evitând astfel nebunia aia în care el ia tot ce îi pică în mână și tu țipi la el că îl lași acolo sau că n-ai bani sau mai știu eu ce explicație.
Dar toate astea până când am aflat de Françoise Dolto. Am citit pe nerăsuflate acum vreo două luni două cărți de-ale ei și apoi am vrut să mai citesc și altele. Din păcate, am înțeles că în România nu sunt traduse ca atare, ci sunt adaptate și compilate. Pe mine m-ar fi atras mai mult variantele pe care le-am văzut în franceză pe site-ul psihanalistei.
De ce mi-a plăcut așa de mult doamna Dolto? Pentru că este prima autoare cu care mă întâlnesc și care nu dă sfaturi despre cum să-ți faci mai ușoară viața de părinte, ci despre cum să-i faci viața mai ușoară copilului tău, când va fi adult.
Dolto este foarte aplicată - cărțile abundă în studii de caz. Psihanalista dialoghează într-un fel aparte cu copiii, ajunge la ei așa cum nimeni din lumea lor nu reușise până atunci și, uneori, rezolvă o problemă aparent gravă printr-un schimb scurt de replici.
Am aflat din cărțile ei de ce „murdărirea este bună” și care este rolul jocului la nisip. Un alt exemplu care mi-a rămas în cap este să nu-i spui niciodată unui copil „uită-te la mine când vorbesc cu tine”. De câte ori n-ați auzit în parc sau pe stradă o mamă sau o bunică țipând astfel la un copil? Iar acesta o ignoră parcă mai abitir. Evident, adultul se enervează și mai tare, copilul rămâne la fel de nepăsător și de aici o întreagă ceartă. În schimb, spune Dolto, copilul va fi mult mai atent la ce i se spune dacă în același timp are mâine ocupate. Sfatul ei surprinde, în carte, chiar și o educatoare, uimită că nu li s-a predat așa ceva la școală.

(Foto: www.edituratrei.ro)

Niciun comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...